Ett slag för allt det roliga!!




Äntligen. Äntligen blev det av ... Haleys första dopp i det "stora" badkaret. Så fort hennes små tår nuddade vattnet slappnade hon av och började le med hela ansiktet. Hon låg där i vattnet hos mig och log så att hjärtat smälte och blev till en varm vätska i bröstet på mig. Johan och Leah stod där och kunde inte låta bli att fotografera och le. När Leah ställde sig vid badkars kansten började Haley Nova skratta. Kvällen igår var så underbart mysig.

Har tänkt på en sak... När man ska bli/blir förälder så talas det mycket om hur jobbigt, läskigt, mysigt och helt underbart det är att bli mamma och pappa. Man pratar mycket om det som folk är rädda för och de dem ser fram emot när det gäller barnen. Att han en liten människa som man själv har skapat och kommer älska resten av sitt liv.Om att man nu har ansvaret för ett annat liv och att det lilla livet är beroende av dig hela tiden. Man pratar om att det kommer bli lite sömn och att det kan bli svårt med amning. Om hur man kan stå och bara titta på sitt barn medande det sover i flera minuter...
Ingen tar upp hur fruktansvärt roligt man får ha som mamma eller pappa. Ingen pratar om alla roliga stunder och alla roliga saker man får göra. Man får ju bygga kojor, leka i parken, rita, måla, hoppa dansa och vara precis så barnslig som man känner för. Ingen pratar om hur roligt det faktiskt är när barnen börjar gå och prata. När det börjar komma frågor och påståenden som man inte kan låta bli att skratta åt. Jag tycker att det är synd och skam att man inte pratar mer om det Roliga med att vara förälder.

Jag vill berätta några av de roliga sakerna med att vara mamma/pappa och jag kommer använda mina egna upplevelser som exempel på hur  roligt det faktiskt är att vara förälder.

1. Vi satt några stycken hemma hos Malin och Isabelle när vi var där och hälsade på. Alla bad Bellabus att säga olika        saker...
- Kan du säga mamma? Var på Belle svarade "maaamma"...
- Kan du säga... pappa?? snabbt svarar hon "pappa"
- Mormor då??? Kan du säga det?... Isabelle svarar "Mommoj"
Och så til slut efter att ha frågat många liknande saker så frågade Malin om Isabelle kunde säga morfar. Isabelle ser sig om i rummet och svarar efter en liten stund  "Gubbe!!"

2. En morgon efter att ha sovit i min och johans säng hade Leah smitit upp i ottan och gett sig av på äventyr i övriga delar av lägenheten. Jag hör avlägset hur Katten tar fart och sedan speedar full fart genom lägenheten och in i vårat sovrum... Efter kommer Leah springandes med en använd blöja som hon just slitit av sig och nu JAGADE katten med.
- Ajj ajj katt ajj ajj!!

3. En kall vinterdag  (innan Haley föddes) så bestämde vi oss för att ha inomhus picknick med Leah, bygga en koja och sitta i den tillsammans och äta gurkmackor och dricka varm choklad. ( myysigt och roligt ^^ )  Leah delar entusiastiskt ut smörgåsar till höger och vänster och snart är det mackor lite var stans. Hon sätter sig till rätta och ler stort.
Jag häller upp den "varma" chokladen ( som nu är hallvt iskall efter allt hennes krongel med mackorna) och vi har det riktigt trevligt.  När fikastunden är slut lägger vi oss alla mätta och belåtna på täckena i kojan. Alla på var sin kudde.. nästan....... När johan ska lägga sitt huvud till rätta så spärrar leah upp ögonen till max och börjar putta bort johans huvud från kudden. - Nej, Leahis!!
Hur många gånger Johan än föröskte få sig en kudde så var det stopp! ALLA var "Leahis" utom dom jag ville ligga på.
 (poängen är att utan Leah hade vi aldrig kommit på tanken att bygga en koja och ha picknick)

Okej jag kom inte på några jätte bra exempel men det finns så otroligt mycket roligt jag har fått uppleva  och så mycket fantastiskt jag har kvar att uppleva.
Man får gå ut till parken och cykla på karusellgrejen tills man är alldeles yr i huvudet, bygga sandslott och gunga.
Man får spela fotboll, bada och dansa. Leka kurragömma, kull och busa tills barnen skrattar så att dom nästan inte får någon luft.  Man får höra dem säga roliga saker och se dem lära sig "loppan". Man får göra ramsor och sjunga sånger.
Man får göra en liten människa väldig väldigt lycklig!
Man får gå på skanske och titta på djuren och  gå på akvaria... det finns så mycket roligt  man får uppleva igen, sånt man gjorde när man själv var liten.

Tycker bara att det är dags att någon slår ett slag för allt det roliga!
Skriver antagligen ikväll igen...
Kramar Saga!

Kommentarer
Postat av: Lisen

Like this!! Att bli förälder är det bästa som händer i ens liv tror jag! Kram

2009-06-04 @ 22:49:27
URL: http://flisenlisen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback